Thursday, January 26, 2012

RESIPI PUDING

Assalamualaikum w.b.t dan Salam sejahtera

Sudah lama aku tak update blog aku ni, bukan ape taka de cerita yang nak aku kongsikan kat korang semua…tapi aku nak kongsi satu resepi yang baru aku belajar dari adik angkat ku liza…

Liza nih memang lah pandai memasak,so lastweek dia ada dtg rumah….sambil borak sambil makan,maklumlah aku ni memang terkenal di kalangan kawan2ku seorang yg  suka makan…hik3….. so nak jadikan cerita….aku tanyalah si liza macamna nak buat Puding Karamel….yerla kalau aku beli kat Kedai/Pasar dorang jual satu Slice RM3… memang mahal…tapi nak  buat macamna aku ni kan bukan pandai nak buat…

Nak di pendekan cerita Liza dah ajar aku cara-cara nak buat sambil dia buat praktikal depan aku…. So inilah resepi “Pudding Karamel Liza”

PUDING KARAMEL (STEAMED PUDDING)

Bahan-Bahanya :

Bahan untuk- Puding Karamel
1 tin Susu cair
1 Susu Susu Pekat
6-7 biji telor
1 Sudu Esen Vanilla/ Banana pun ok
1 Sudu Serbuk Nescafe ( untuk buang bau telur)

Bahan untuk- Karamel :
3/4  Sudu gula & sedikit air

Alatan Memasak:
Steamer/ Pengukus
Blender & Loyang
*Cara menyediakan

1.      Blend/Pukul – Semua bahan-bahan untuk Puding Karamel tu… Susu cair+ Susu Pekat + Telur + Esen Vanila dan serbuk Nescafe sampai sebati.

2.      Masak gula dalam Loyang sehingga cair dan bertukar ke warna coklat (jgn.bagi hangus/hangit) nanti pahit. Biar cair2

3.      Panaskan Steamer/Pengukus  dan masukkan Loyang  yang berisi gula hangus. Tuangkan semua bahan2 yang di blend tadi. Kukus dalam masa  20 - 30min. (sehingga masak pudding)

4.      Setelah masak angkat dan sejukkan …..Selamat mencuba…

 

P/s : Cuba-cubalah resepi ni ....Tq Liza....

1 comment: